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One could call the artist’s book 360o?by Martín Vitaliti (Buenos Aires, 1978, lives in Barcelona) a concept-comic.?It is based on a single page from La Banda del Missouri [The Missouri Gang] designed by the acknowledged Italian Hugo Pratt (published in: TOTEM EXTRA 20. Especial Western, Editorial Nueva Frontera, Madrid, 1978, p. 91). Its grid
of thirteen panels has been reproduced forty-one times while the respective illus- trations have been “expanded” by Vitaliti. This results in thirteen panoramic views of each scene throughout the book. The narrative as such — Indians and rangers discovering a rider-less horse and a dead body floating in the Missouri river — hasn’t an important meaning. What be- comes meaningful is the void of the vast landscape that is developed by Vitaliti’s intervention. He evokes a strange kind of “something in between”, on one hand a visual cinematic effect; on the other hand a frozen storyboard. Compared with other famous panoramic representations of landscapes — think for instance of
the Panorama of San Francisco from California Street Hill (1877) by Eadweard Muybridge, or Every Building on the Sun- set Strip (1966) by Ed Ruscha — Vitaliti’s approach appears highly complex. What might look as a popular comic book, turned into a Cadavre Exquis, an existing story narrated anew by someone else, that doesn’t develop to a climax but instead remains on hold.

Text included in the publication by Moritz Kung.

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Podríamos definir el libro de artista titulado 360o, de Martín Vitaliti (Buenos Aires, 1978, residente de Barcelona), como un cómic-concepto. Se basa en una sola página de La Banda del Missouri, dise- ñado por el aclamado italiano Hugo Pratt (publicado en TOTEM EXTRA 20. Especial Western, Editorial Nueva Frontera, Madrid, 1978, p. 91). Su retícula de trece viñetas ha sido reproducida cuarenta y una veces, a la vez que Vitaliti ha desarrollado las respectivas ilustraciones. Esto resulta en trece vistas panorámicas de cada escena del libro. La narrativa en sí —el descubri- miento, por parte de unos indios y guar- dias, de un caballo sin jinete y un cuerpo flotante en el río Missouri— no tiene un significado especial; pero lo que sí tiene es el vacío de un gran paisaje desarrollado por la intervención de Vitaliti. Evoca una extraña especie de “algo de en medio”, por un lado un efecto cinematográfico y visual, y por otro un guión ilustrado (story- board) congelado. Comparado con otras célebres representaciones de paisajes —pensemos, por ejemplo, en Panorama of San Francisco from California Street
Hill (1877), de Eadweard Muybridge, o Every Building on the Sunset Strip (1966), de Ed Ruscha—, el enfoque de Vitaliti parece ciertamente muy complejo. Lo que a primera vista podría parecer como un popular libro de cómics, se ha transfor- mado en un cadavre exquis, una historia ya existente narrada de nuevo por otra persona, que no la lleva a un clímax sino que la deja como detenida.

Texto Incluido en la publicación, por Moritz Kung.